Het kerkgebouw

agatha2Exterieur Agathakerk, Zandvoort
Kenmerkend voor deze kerk is de stijl van de Amsterdamse school: de baksteenversiering, de sculpturen in natuursteen, de horizontale accenten, de glas-in-loodramen langs de zijgangen (in de Zandvoortse kleuren geel en blauw).

HET DAK is uitgevoerd in oregonpine. Deze roodachtige hardhoutsoort is tegenwoordig om milieuredenen zeer kostbaar.

Interieur Agathakerk, Zandvoort
DE WANDVERSIERING is vooral het werk van de Haarlemse kunstenaar Lambert Lourijsen (1885-1950). Hij was leerling van Jan Toorop. Ze werden zelfs vrienden. In hun werk zochten ze eenvoud, helderheid en ingetogenheid. Het mozaïek in de apsis en van het Jozefaltaar is gemaakt in 1928. De glas-in-loodramen van het middenschip dateren uit 1948. Het ontwerp voor de kruiswegstaties is zijn laatste werk.
Lambert Lourijsen ligt begraven op het Agathakerkhof naast de kerk.

DE TWAALF KOPPEN boven de zuilen in Beiers graniet verzinnebeelden de twaalf stammen van Israël en de twaalf apostelen als het fundament van de kerkgemeenschap.

HET MOZAÏEK in de schelpvormige wand voorin (de apsis) is een afbeelding van de gekruisigde Jezus met naast zich Maria en Johannes, de jongste leerling. Aan de voet van het kruis ontspringen zeven stromen. Die symboliseren de zeven sacramenten. De uitvoering is in Venetiaans glas. De latijnse tekst om het kruis betekent: ‘Wij aanbidden U, Christus, en loven U, omdat U door uw kruis de wereld heeft verlost.’

DE KRUISWEGSTATIES zijn in 1951 bij het eeuwfeest van de parochie aangebracht. Ze zijn op opaalglas geschilderd en gebrand in sectielwerk, d.w.z. de figuren zijn in stukjes glas uitgesneden.

HET SCHILDERIJ ‘Christus aan het kruis’ in de nis links is uit 1825 van Jan Adam Kruseman (1804-1862), de belangrijkste Nederlandse portretschilder in de eerste helft van de 19e eeuw. In 2000 werd het schilderij gerestaureerd met subsidie van o.a. de Mondriaanstichting. Op de bewerkte knielbank voor het schilderij zijn in fineerwerk logo’s te zien van parochiegroepen rond 1900.

HET KRUIS bij de ingang aan de linkerzijde is in 1990 vervaardigd van messingbrons en bewerkt met platinazilver in het atelier van Wilhelm Polders, edelsmid te Kevelaer; als geschenk van een parochiaan.

HET HOUTEN HOOFDALTAAR Aan de voorzijde zijn twee houten panelen bevestigd met afbeeldingen van de apostel Bartholomeus en de heilige Agnes, geschonken in 1990 door een (gereformeerde) familie. Het marmeren altaar voor de Jozefkapel is een deel van het oorspronkelijke hoofdaltaar. Het is bewerkt met Zweeds marmer.

DE BEELDEN van Maria en Jozef zijn gemaakt in de kunstwerkplaats Cuypers-Stoltzenberg te Roermond rond 1854. Maria in witgeschilderd hout op (oorspronkelijk) rood, groen, witgemarmerde voet. Aan het eikenhouten beeld van Jozef ontbreken de attributen.

DE DOOPVONT is van achter in de kerk helemaal voorin geplaatst. Het voetstuk van zwart marmer in balustervorm op rechthoekige voet is 19e eeuws. Evenals de wit marmeren ovale vont. Het verzilverd koperen deksel in veelzijdige tentdakvorm is van 1928. De witmarmeren doopvont naast het Jozefaltaar is een geschenk van de Gereformeerde kerk na de sluiting in 2006. Ontworpen door Wouter Ingwersen, praeses van de gemeente.

agathaorgelHET ORGEL is in 1959 met elf registers uitgebreid door de firma Adema/ Schreurs in Amsterdam. De basis met zeven registers van hoge kwaliteit was in 1862 al geplaatst door de firma Adema te Leeuwarden in de voormalige Agathakerk. Het was overgenomen uit de Bernarduskerk te Haarlem. In 1990 werd het orgel gereviseerd en opnieuw geïntoneerd door de firma Flentrop uit Zaandam. Het ademt de stijl van de Franse orgelbouwkunst.

Het interieur in de huidige opstelling is sinds de renovatie in 2007 gewijzigd. De belangrijkste veranderingen zijn de plaatsing van het liturgisch centrum, de totaal vernieuwde verlichting, de vloerbedekking en het herstel van de oorspronkelijke zijpaden, de vervanging van koorbanken in stoelen, de restyling van de ontmoetingsruimte, de glazen puien bij de ingang, aanpassing van het verwarmingssysteem. De ombouw en de houten lijst om het altaarpodium zijn gemaakt van de oude kerkbanken.